Jeg hader bogholderi og revisor regninger

Jeg hader at få bogholderi og revisor regninger. Ikke fordi min bogholder og revisor ikke giver mig en værdi – for det gør de i den grad begge to (jeg kommer jeg med et eksempel lige om lidt). De er heller ikke specielt dyre ifht. andre bogholdere og revisorer jeg har haft gennem tiden.

Grunden til jeg hader at få deres regninger er fordi størstedelen af deres arbejde skyldes, at man i Danmark har lavet et ugennemsigtigt system som vi som iværksættere så skal forsøge at drive virksomheder i.

Systemet er

  • regler på regler,
  • fradrag på fradrag,
  • bidrag på bidrag,
  • agifter på afgifter, 
  • undtagelser på undtagelser.

Det er simpelthent umuligt at navigere i som iværksætter uden at have en navigatør med på sidelinjen.

Selvfølgelig kan vi ikke være eksperter på alle områder inden for virksomhedsdrift. Og mit råd til andre iværksættere er altid at outsource de områder man ikke selv er specialist i eller ikke har en interesse i at udføre. Men langt de fleste andre områder i virksomhedsdrift som f.eks. indkøb, salg, markedsføring, rekruttering og ledelse, er områder som udvikler virksomheden og hjælper den med at tjene flere penge.

Hvor bilag skal bogføres og hvad der skal rapporteres til staten er i min optik ikke udvikling, men bare et nødvendigt onde for at kunne drive virksomhed.

Problemet opstår når du selv forsøger at lave lidt bogføring uden at have helt tjek på vores bureaukratiske regler. Du risikerer simpelthen at lave nogle fejl som kan koste dig dyrt i sidste ende.

Lad mig komme med et eksempel

Da min virksomhed er et anpartselskab får jeg løn og lønseddel lige som en almindelig ansat. Men som ejer kan jeg selvfølgelig selv justere hvor meget løn jeg skal have og om jeg overhovedet skal have løn.

Lønsystemet jeg bruger sørger selv for at beregne skatter, afgifter og bidrag, samt for at sætte overførsler i gang i banken både til mig og til Skat. Jeg skal sådan set bare fortælle systemet hvor meget min bruttoløn er, og så sørger systemet for resten.

I starten af 2012 udlåner jeg privat ca. 200.000 til i min virksomhed. Det er penge fra min og Pias private opsparing, der bl.a. kommer fra salg af nogle obligationer samt salg af vores lejlighed. Pengene skal lukke hullet på min virksomheds kassekredit som i årevis har kostet kassen i renter.

Ved udgangen af 2012 sælger jeg min virksomhed og får derfor mulighed for at trække nogle af pengene tilbage i privaten igen i stedet for at køre en løn med skat og det hele. Det gør jeg så nogle gange i løbet af 2013. Jeg springer simpelthen nogle lønninger over og indrapporterer dermed ikke noget til Skat – jeg har jo ikke noget at indrapportere (tror jeg).

Forleden ringer min bogholder, som er ved at afslutte mit 2013 regnskab, og spørger ind til disse “manglende” lønninger. Hun oplyser at vi skal lige ind og lave noget der hedder nul-indberetning. Hun bruger et kvarters tid på at guide mig gennem Skats jungel af en hjemmeside og vi får i fællesskab lavet de nødvendige nul-indberetninger.

Min bogholder afslutter med at sige, at øvelsen her sparet mig for 26.000 i skat.

26.000 kr.!?!?!?! Fordi jeg IKKE har indrapporteret, at jeg IKKE har fået løn? 

Det er da total galimatias.  

Det er årsagen til jeg hader at få regninger fra min bogholder og revisor. 

Når jeg modtager regninger fra min bogholder og revisor bliver jeg mindet om hvor vanvittigt et rapporteringssystem vi har i Danmark.

Samtidig elsker jeg min bogholder og min revisor!

Jeg betaler deres regningerne med stor glæde, for jeg ved at det med garanti bliver endnu dyrere hvis de ikke er der til (undskyld sproget) at redde min røv.

Comments

  1. Haha, jeg har først læst det her indlæg nu – men jeg kan genkende det. Jeg fik hjælp til mit årsregnskab for ’13 og fandt også lige pludseligt ud af jeg var i gang med at snyde mig selv for 6k.

    Og nu har jeg også lige skrevet en mail til Marianne – måske hun har brug for mere at lave.. ;-)

    Ses i Spanien!

    • Endnu et godt eksempel på at man ikke skal sidde og fedte med bogholderi selv, uanset hvor nemme systemer som Dinero, E-conomic og Billys Billing så er.

      Så snart der er råd til det, så få det outsourcet. :-)

  2. Selvom jeg lever af netop at rådgive og lave regnskaber og bogføring for andre, så er jeg ikke uenig i, at der er mange ting, som er uhensigtsmæssige og føles som en byrde for iværksættere – og for den sags skyld også for de større virksomheder.

    Men det lyder som om, I (både Lars og Halfdan) ikke bruger jeres økonomi-samarbejdspartnere optimalt, eller måske har de forkerte. I burde inddrage dem i jeres forretning helt fra dag 1 og have sparring månedligt. Så kunne I undgå mange fejltagelser og specielt tidsspilde. Er det ikke det samme I siger til jeres kunder indenfor jeres eget felt?

    Der findes nogle, som også vil være med til enten at udveksle tjenester eller kan vente med at sende regninger, til I har indtjening. At starte med selv at bogføre, lave moms osv. svarer jo til, hvis vi starter med at lave SEO uden baggrundsviden.

    • Hej Per
      Tak for kommentaren. Jeg har efterhånden prøvet en del revisorer, og stort set alle slår sig op på individuel og løbende rådgivning. Men så hører man kun fra dem når der skal laves årsregnskab. Bogholdere har jeg også prøvet en del af og det har været meget svingende. Jeg kan ikke spotte hvornår der er behov for rådgivning – det kan revisoren og bogholderen. De har jo adgang til alle data 24/7/365. Derfor har jeg taget for givet at de kommer til mig hvis de finder noget.

      Efterhånden er jeg blevet træt af alt for dyre årsregnskaber og bogholderi regninger, så nu valgt en billigere løsning. Her er der ikke regnet rådgivning med i timeprisen (den fik jeg jo aldrig). Der skal bare laves nogle faste ting og jeg ved hvad det kommer til at koste. Det er jeg ganske fint tilfreds med. :-)

Speak Your Mind

*

Giv mig besked ved andre kommentarer via e-mail. Du kan også abonnere uden at kommentere.