Hvem er det lige som har brug for vores ydelse og kompetencer? Et vigtigt spørgsmål, hvis man vil have nye kunder, men det er ikke altid lige nemt at svare på.
Man kan jo starte med at lave en marketingstrategi, men i små virksomheder, er der sjældent en medarbejder, som besidder den kompetence eller har de tidsmæssige ressourcer. Alternativt kan man købe kompetencen som konsulentydelse.
Inden man går så langt, kan man bruge en meget simpel måde at finde frem til hvem det er som har behov for ens ydelse.
Din kundes konkurrent er din næste kunde
Skriv dine fem bedste kunder ned og skriv kort hvilke opgaver du løste for dem. Herefter finder du disse kunders konkurrenter, og nu har du en liste med kundeemner.
Har du svært ved at sætte navn på dine fem bedste kunder, så prøv at beskriv dine 5 bedste, sjoveste og/eller mest profitable opgaver, og skriv herefter hvem kunderne var.
Denne øvelse kan meget nemt give dig en meget konkret liste på en 20-25 salgsemner.
Speak Your Mind