Den første ansatte

For to år siden var der kun mig selv i Skjoldby & Co – mit online marketing bureau.

Om 14 dage er vi 8 på kontoret, hvoraf 5 af os er fuldtidsanasatte, 1 er studentermedhjælper på 10 timer om ugen og 2 er praktikanter.

Den gang. For to år siden. Havde jeg ikke den fjerneste idé om, at det skulle være her, jeg er med min virksomhed nu. Jeg vidste faktisk slet ikke, hvor jeg ville være, for jeg havde ikke gjort mig de tanker.

I dag ser jeg tibage på en vanvittig spændende og lærerig rejse. Og jeg vil fortælle dig om begyndelsen:

Den første jeg ansatte.

Det har flere nemlig spurgt ind til. Altså:

Hvordan fik du råd til at ansætte?
Havde du sparet sammen eller tog du en chance?
Hvornår løb det rundt?
Hvordan vidste du at tiden var inde?
Hvad med opgaver?

Det vil jeg komme omkring i dag. Det er vigtigt at sige, at jeg gjorde det på min måde. Brug det af det, som du kan bruge.

 

Før den første ansættelse

Op igennem 2014 havde jeg bygget en fornuftig konsulent forretning op. Nogle vil sige, at jeg trak en beskeden løn. Den var på 25.000 i gennemsnit om måneden i 2014. Det var nok for mig og min familie. Vi manglede som sådan ikke noget. Møblerne var godt nok lidt gamle. Vi kunne da også godt have brugt en bil (eller to). Men højst på listen stod ønsket om at bo i vores helt eget hus og ikke et lejet hus.

Men da min virksomhed slæbte rundt på en gammel negativ egenkapital, var huskøb ikke lige på bankens ønskeliste. Derfor arbejdede jeg benhårdt på, først at få egenkapitalen i 0 og sidenhen genetableret den.

Trods et rigtig fint overskud i 2014 (blandt andet takket være mit SEO Mentor forløb) lykkes det ikke at få egenkapitalen i 0. Men der var penge på kontoen og med et par SEO Mentor forløb mere året efter, skulle det nok lykkes her.

Problemet her ved udgangen af 2014 var, at min kalender var propfyldt. Jeg kunne simpelthen ikke nå både at være konsulent, være SEO Mentor og holde gang i min egen markedsføring.

Det var tid til at vælge. Enten skulle jeg sige fra eller også skulle jeg ansætte.

 

En kontakt skabes

Jeg havde gjort det tydeligt over for mit netværk, at jeg ikke kunne tage flere opgaver ind. Det havde min gode business kammerat, Kim Fredtoft, hæftet sig ved. Så da han på det lukkede online marketing forum marketers.dk så et opslag fra en ung gut, der søgte 8 ugers uforpligtende praktik i en SEO virksomhed, pingende han mig med beskeden:

Fredtoft er altid kvik.

Jeg fik kontakt til den unge padawan ved navn Jonas Holm.

Jonas og jeg fik en hurtig snak og planlagde et møde.

Her fortalte han om sin præmis: Han ville lære alt om SEO, så han kunne komme til at arbejde med det professionelt.

Og jeg fortalte om min præmis: Jeg ville lære alt om at planlægge, uddelegere, overlevere – alle de praktiske ting der er ved at have en medarbejder.

To meget ambitiøse præmisser ;-)

Vi blev også enige om, at vi ville se tiden an og målet ikke var et job efter praktikken. Målet var udelukkende at lære og vokse med opgaverne.

 

Fra kaos til team

Jonas startede i praktik den første uge i januar 2015. Hvis han læser med her, vil han nikke når jeg fortæller dig, at starten var kaotisk. Jeg havde slet ikke styr på planlægning. Tidsstyring. Tidsforbrug. Opgavestyring.

Når jeg mødte ind mandag, havde jeg ikke den fjerneste idé om, hvilke opgaver Jonas skulle sidde med fra onsdag til fredag.

Jeg vidste ikke, hvor lang tid ting tog, når ikke jeg selv lavede dem. Jeg vidste ikke, hvor mange informationer jeg skulle give, for at stille en opgave og få det ønsket resultat ud af det.

Det resulterede selvfølgelig også i, at vi på nogle opgaver brugte 2-3 gange så lang tid.

Men vi gjorde os nogle super vigtige læringer og dét var vores fælles præmis i aftalen. At lære og blive bedre hver især.

Da vi tog hul på måned to, kunne jeg fakturere nogle af Jonas’ timer. Og da vi nærmede os afslutningen på praktikforløbet, var der næsten blevet faktureret 2/3 af en månedsløn. Jeg vidste, at hvis vi fortsatte, kunne Jonas i måned 3 sikkert tjene sin egen løn hjem.

Har du eller har du haft ansatte, vil du vide, at det selvfølgelig ikke er nok, at man kan tjene sin egen løn hjem. Der er nogle kapacitetomkostninger, som også skal dækkes. Og derudover skal medarbejdere jo også tjene yderligere penge til virksomheden. Men det var tilstrækkeligt for mig lige nu.

Så jeg besluttede mig at spørge om Jonas ville blive. I den snak sagde han: Du er godt klar over, at du kan hyre mig med løntilskud i 3-6 måneder, ikke? 

Det var jeg faktisk ikke. Jeg villig til at ansætte ham uden – og havde egentlig også råd. Men jeg tog i mod løntilskudet. For som jeg ser det, er der ingen grund til at løbe en større risiko end højst nødvendigt.

Derfor fuldtidsansatte jeg Jonas på løntilskud fra medio marts 2014.

Et par måneder senere kunne jeg igen se, min egen kalender blive mere og mere fyldt. Det var igen tid til at udvide så jeg slog en stilling op.

Her stødte jeg på David – som jeg havde faktisk kendte en lille smule forinden.

Han ønskede den stilling jeg havde slået op. Med sig havde han en nogle kundeaftaler fra hans tidligere virke, som kunne dække noget af hans løn. 1/3 så vidt jeg lige husker.

Der var altså tid og luft i økonomien til at skabe det nødvendige vækstgrundlag.

Og det gjorde vi.

Team Skjoldby & Co

Fra venstre er det Jonas, jeg selv og så David.

Et par råd mere til dig der skal ansætte

I min historie her, var der nogle tilfældigheder, der bare spillede. De helt rigtige folk, med de rigtige mindset, de rigtige kompetencer og de rigtige potentialer, dumpede ind på de helt rigtige tidspunkter. Og det er jeg dybt taknemmelig for.

Nogle vil måske argumentere, at jeg har søgt heldet. Måske. Det er i hvert fald værd at forsøge at gøre det samme.

Jeg vil også anbefale dig, at udnytte alle de muligheder du har for f.eks. praktik og tilskud. Det er din virksomhed. Det er dig og din familie, som tager risikoen her. Minimer den så meget som muligt.

Jeg vil ikke umiddelbart anbefale dig, selv at kontakte jobcenteret for at finde medarbejdere. Medarbejderne skal kontakte dig. De skal ville arbejde for dig.

Er du, lige som jeg, rookie ifht. ledelse og uddelegering, så vær åben over for medarbejderne. Fortæl hvorfor der er kaos. Fortæl at du skal lære, lige som de skal lære.

Hav hele tiden fokus på, at din første ansættelse, skal kunne øge din omsætning. Hvis din nye medarbejder skal aflaste dig, skal du selv kunne fakturere og sælge mere. Skal din medarbejder fakturere sine timer, skal du vide, hvordan du sælger vedkommendes timer. Du skal måske bruge mere tid på salg og marketing.

Vil du have flere råd, så spørg i kommentarfeltet her under ;-)

Comments

  1. Det er en svær manøvre, at ansætte den første medarbejder.
    Udover at være mand og kone, og dermed mere en en person, har vi bl.a. brugt freelancere, arbejdsprøvninger og en enkelt fastansat på fuld tid (det holdt dog ikke så længe).

    Nu har vi en flexjobber der ordner vores bogholderi, og det fungerer rigtigt godt. Hun har nu været her i 3 år, og det er en god måde at komme i gang med at lære, at der skal være noget arbejde klar til den person du har ansat, for ellers sidder de bare og venter på noget at lave, og så kan man snakke om at få “stress” :-)

Speak Your Mind

*

Giv mig besked ved andre kommentarer via e-mail. Du kan også abonnere uden at kommentere.