Hvad er et advisory board?

Et advisory board er typisk en række udefrakommende mentorer, som løbende hjælper og sparer med virksomhedens ejer eller ejerkreds i et helikopterperspektiv omkring økonomi, salg, markedsføring, produktudvikling, vækst, risici osv.

Du stifter et advisory board hvis du gerne vil styrke din virksomhed.

Der findes ikke en afgrænsning på et advisory boards størrelse, men typisk på et sted mellem 2-6 personer.

Mange sammenligner et advisory board med en bestyrelse. Men der er nogle forskelle og dem vender jeg tilbage til i de næste afsnit.

Jeg har selv et advisory board i min virksomhed og det har været en kæmpe gave.

 

Hvad er forskellen mellem et advisory board og en bestyrelse?

Et advisory board kan tilknyttes alle typer virksomheder lige fra enkeltmandsvirksomheder til selskaber som anpartsselskaber (aps), iværksætterselskab (IVS) og aktieselskaber (A/S).

En bestyrelse kan kun kobles på et selskab og ikke en enkeltmandsvirksomhed.

Derudover skal du i dit selskabs vedtægter skrive hvis selskabet har en bestyrelse. Det vil sige, at har du ikke en bestyrelse, men ønsker en, skal du lave en vedtægtsændring. Og omvendt, hvis du fyrer din bestyrelse uden at stifte en ny, skal du ligeledes lave en vedtægtsændring.

Med et advisory board behøver du ikke vedtægtsændringer.

Endelig kan en bestyrelse stilles ansvarlig for virksomhedens drift. Det kan et advisory board ikke. Advisory boardet kommer kun med anbefalinger – ejerlederen behøver som sådan ikke handle på dem.

 

Hvad koster et advisory board?

Honoraret for et advisory board medlem kan variere meget. De priser jeg hører ligger typisk på 5.000 kroner per kvartal.

Men jeg kender også flere andre virksomhedsejere, som også har et gratis eller et delvist gratis advisory boards tilknyttet. Med delvist gratis mener jeg, at nogle af medlemmerne får honorar mens andre ikke gør. Det er noget som aftales individuelt mellem virksomhedsejer og advisory board medlem.

Det advisory board jeg har benyttet mig af, har jeg fået gennem Weboard. Det er et koncept hvor man får tilknyttet et gratis advisory board i et års tid cirka.

 

Hvor ofte mødes et advisory board?

Et advisory board mødes typisk 4-6 gange om året. I mit advisory board mødtes vi faktisk hele 8 gange på et år og det kan jeg mærke har været i overkanten.

Jeg har simpelthen ikke kunne nå at implementere det der er besluttet. Så fremover vil jeg sigte mod 6 gange om året.

Vores møder er typisk på 3 timer og foregår uden for arbejdstid. Det betyder også, at jeg sørger for lidt mad og drikke. Ofte lidt sandwiches fra den lokale cafe.

 

Sådan stifter du et advisory board

Her er 5 simple trin til at stifte et advisory board:

  1. Find ud af formålet. Hvad vil du bruge dit advisory board til og hvilke konkrete udfordringer vil du have hjælp til.
  2. Lav en liste med kandidater. Sørg for at finde nogen, der kan og tør stille dig kritiske spørgsmål. Dit advisory board må ikke kun bestå af folk, som er enige med dig.
  3. For hver kandidat formulerer du, hvad de får ud af at hjælpe dig. Tid er penge og der skal være en form for win-win her.
  4. Skab kontakten til kandidaterne gennem dit netværk. Kolde opkald og e-mails har en højere afvisning end hvis du bliver introduceret af en fælles bekendt.
  5. Indkald til det første møde og brug det til at lære hinanden at kende. Brug evt. agendaen herunder.

 

Agenda til dit første advisory board møde

Da jeg skulle afholde mit første advisory board møde, var jeg meget i tvivl om, hvordan jeg skulle gribe det an. Jeg ville så utrolig mange ting, så hvad skulle jeg tage hul på først?

Gennem samtaler med folk i mit netværk, fandt jeg ud af, at prioriteringen og konkretisering af emner, nok skulle komme hen af vejen og det første mødes formål, derfor skulle være at lære hinanden at kende og få et overblik over opgaven i Skjoldby & Co.

Agendaen jeg sendte ud så derfor således ud:

Formål med mødet: At få et overblik over opgaven med Skjoldby & Co

Agenda:

  • Introduktion af advisory board medlemmer
  • Præsentation af Lars og Skjoldby & Co
    • Hvem er vi?
    • Hvad kan vi?
    • Hvor er vi?
    • Hvad vil vi og hvor vil vi hen?
  • Næste trin herfra
  • Beslutning om mødefrekvens

Sammen med agendaen medsendte jeg cirka halvanden A4-side, hvor jeg kort beskrev virksomheden, historikken, målsætning samt “problemerne” som advisory boardet skulle hjælpe mig med. Disse ting havde de allerede fået at vide ved stiftelse, men jeg syntes det var vigtigt, at de blev præsenteret igen så alle var med på “opgaven”.

Har du input eller spørgsmål til at have et advisory board, så skyd endelig i kommentarfeltet herunder.

 

Comments

  1. Anne Mette Bergelius says:

    Meget brugbar information, tak for det! Jeg har tidligere i min egen enkeltmandsvirksomhed haft stor glæde af et Advisory Board.
    Som mentor indenfor salg i netværket ErhvervsKvinder, Aarhus har jeg netop foreslået en virksomhed at nedsætte et Advisory Board og det er en spændende proces. Sparringen til nu har givet virksomheden flere kunder.

Speak Your Mind

*

Giv mig besked ved andre kommentarer via e-mail. Du kan også abonnere uden at kommentere.