Indlægget her udspringer af et spørgsmål jeg stillede på Thomas Rosenstands blog. Thomas Rosenstand er meget synlig og aktiv online bl.a. på sine egne blogs, andres blogs, på Amino og på Twitter. – Og samtidig driver han en succesfuld forretning fra hans pind i Florida. Jeg spurgte derfor Thomas om ikke han ville blogge om hvordan han strukturerer hans tid til at nå alle hans aktiviteter.
Efterfølgende er jeg selv kommet i tanke om, at jeg af og til bliver jeg spurgt om næsten det samme: “Lars, du virker så struktureret, hvordan gør du det?” eller “Lars, hvordan finder du tid til at både at blogge, netværke face-to-face, netværke og være aktiv på sociale medier?”.
Det korte svar: Der er 24 timer i døgnet, udnyt dem ;-)
Det egentlige svar skal findes i den måde jeg agerer på – i den attitude jeg forsøger at udvise. Jeg vil vise jeg har overskud. Jeg vil vise jeg har tid. Jeg vil vise at jeg tænker på andre og deres succes. Det skal ikke misforstås med en facade eller skuespil. Det er det langt fra!
Det skal forstås sådan at jeg synliggøre de positive ting. Jeg viser at nu er jeg på. Jeg viser, at jeg er nærværende, ved at lytte og bidrage til andres forretning. Jeg viser jeg har tid.
Omvendt, hvis du viser eller siger du ikke har tid – hvis du sætter netværket på standby, hvad enten det er face-to-face netværk eller online netværk – så er det samtidigt et signal om at du ikke har tid til nye opgaver. Min gode netværkskollega René Bruun har skrevet et godt blog indlæg om at travlhed netop er dårlig markedsføring.
Selvfølgelig kommer der uventede bump på vejen i ens liv eller forretning, men når de så kommer, skal man over for ens forretningsforbindelser og netværk, nedtone eller helst helt undlade at fokusere på det. Dit fokus skal ligge på de positive signaler.
Det er ingen hemmelighed at jeg ofte har en arbejdsuge på 60 timer eller mere, og jeg tror min skønne hustru, Pia, kan skrive under på, at jeg ikke udnytter alle døgnets timer optimalt. Men jeg arbejder netop på at blive bedre til at strukturere og bruge tiden optimalt – og det var egentligt derfor jeg i første omgang spurgte Thomas Rosenstand, som ser ud til at mestre balancen.
Men jeg vil meget gerne høre fra dig. Hvordan du finder balancen mellem de nødvendige men urentable opgaver (administration), de rentable opgaver (indtægten) og ikke mindst jagten på indtægt (salg/netværk)? Det kan både være som ansat eller som selvstændig erhvervsdrivende. Brug endelig kommentarfeltet nedenfor.
Lars du har kant, du har humor – en ærlig poet!
Det viser sig, at Lars og jeg samtidigt har ladet os inspireret af en tråd om tidsforbruget på de sociale medier hos Rosenstand. Se her mit blogindlæg – udsprunget af præcis samme tråd, som Lars. Det er da total ”Meta socialt”
http://www.plingyou.com/2011/02/hvor-far-du-tiden-fra-til-at-vre-sa.html
Hej Bodil
Tak for de søde ord.
Dit blogindlæg har en anden men rigtig interessant vinkling som handler om effektivitet og stuktur. Effektiviteten kunne jeg i hvert fald godt lære noget af :-)
Mvh
Lars Skjoldby
Arrgh! Du pirker til min dårlige samvittighed over, at jeg ikke har fået skrevet det blogindlæg endnu ;-) Det skal nok komme… Snart.